ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΡΓΟ "3D Printing in VET" (Τρισδιάστατη εκτύπωση)

Το ευρωπαϊκό σχέδιο «3D Printing in VET» με ακρωνύμιο «3DP-VET», που εγκρίθηκε  στο πλαίσιο της πρόσκλησης 2019 ERASMUS+ (ΚΑ2-Copperationforinnovationandtheexchangeofgoodpractices/

 KA204-StrategicPartnershipsforvocationaleducationandtraining) με κωδικό αριθμό: 2019-1-EL01-KA202-062909.Συνολική διάρκεια του έργου είναι 24 μήνες (1/10/2019 έως 30/9/2021).

 

Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού: 237.108,00 €

Επικεφαλής εταίρος του έργου είναι το Κ.Ε.ΚΑ.Π.Ε.Ρ.-ΠΕΡΙΦΕΡΕΑΙΣ ΚΡΗΤΗΣ ενώ το εταιρικό σχήμα συμπληρώνεται από επτά (7) εταίροους από έξι χώρες της ΕΕ (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία, Πολωνία και Πορτογαλία).

Εθνική Αρχή παρακολούθησης του έργου είναι το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) 

Επίσιμη ιστοσελίδα: https://3dprintinginvet.eu/

                           ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  1. Πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πάνω στην τρισδιάστατη εκτύπωση
  2. Δημιουργία Δικτύου εξειδικευμένο στην τρισδιάστατη εκτύπωση
  3. Μοντέλο τεχνολογίας, ανάπτυξη, παρακολούθηση,  και παράδοση μαθημάτων εκπαίδευσης

  Άλλα αναμενόμενα αποτελέσματα κατά την υλοποίηση του έργου είναι τα εξής:

  1. Ερευνητική έκθεση για την εφαρμογή της τρισδιάστατης εκτύπωσης στην Επαγγαλματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση
  2. Κατευθυντήριες γραμμές για συμμετέχοντες και εκπαιδευτές
  3. Εκπαιδευτικό Υλικό
  4. Πιλοτικά μαθήματα τρισδιάστατης εκτύπωσης

Η τρισδιάστατη εκτύπωση αποτελεί μία σημαντική τεχνολογική εξέλιξη, που στόχο έχει τη διευκόλυνση κι ανάπτυξη σε διάφορους κοινωνικούς κι επιστημονικούς κλάδους. Πως θα μπορούσε λοιπόν να λείπει το 3D Printing από την εκπαίδευση;

Η τρισδιάστατη εκτύπωση και το περιβάλλον γύρω του διευκολύνει τον εκπαιδευόμενο στην εκμάθηση πιο σύνθετων εννοιών και τους εφοδιάζει με νέα “εργαλεία”. Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αγγίζουν τις έννοιες που εξηγούνται στην τάξη, όπως για παράδειγμα διάφορα γεωμετρικά σχήματα.

  • Βοηθούν τους εκπαιδευόμενους να έρθουν πιο κοντά με πολλές επιστήμες (π.χ. μαθηματικά, φυσική, βιολογία).
  • Παρέχουν τη δυνατότητα καλύτερης παρατήρησης στις τέχνες (π.χ. γλυπτική, αρχιτεκτονική, ζωγραφική).
  • Επιταχύνουν τον χρόνο εκμάθησης, αφού απεικονίζουν τη θεωρία με τον πιο παραστατικό τρόπο.
  • Προάγουν την ομαδικότητα, που απαιτείται από εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους για ένα 3D σχέδιο ή αντικείμενο.
  • Κάνουν το μάθημα ευχάριστο και δημιουργικό, δίνοντας έτσι επιπλέον κίνητρο στους μαθητές.
  • Αναπτύσσουν την κρίση και παρατηρητικότητά τους. Για παράδειγμα, προκειμένου να πάρουν την καλύτερη σχεδιαστική απόφαση ή να δουν τα όρια του τρισδιάστατου εκτυπωτή που έχουν μπροστά τους.

Η τρισδιάστατη  εκτύπωση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

Σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα είναι σημαντικό οι μαθητές (ΕΠΑΛ) και οι σπουδαστές (ΙΕΚ & ΚΔΒΜ) να σχεδιάζουν τα δικά τους αντικείμενα καθώς αφενός κατέχουν περισσότερες γνώσεις σχεδιασμού και αφετέρου τους είναι ευκολότερο, αν είναι εφικτό, να σχεδιάσουν τα δικά τους αντικείμενα. Ο τρισδιάστατος εκτυπωτής γίνεται το αντικείμενο μελέτης τους μιας και αναλύουν τα δημιουργήματά τους σε διαφορετικά μαθήματα. Η μάθηση τίθεται σε εφαρμογή μέσω της επαφής τους με τον εκτυπωτή.

Οι εφαρμογές του 3Dprintingσε αυτήν τη βαθμίδα εκπαίδευσης είναι πολυάριθμες, καθώς οι σπουδαστές τώρα μαθαίνουν πιο σύνθετες έννοιες, πιο εύκολα κατανοητές μέσω σχεδιασμού και εκτύπωσης.

Παραδείγματα δραστηριοτήτων ανά μάθημα.

  1. Πληροφορική

Ανάμεσα στα διάφορα μαθήματα πληροφορικής, το 3D printing είναι εφαρμόσιμο στο σχεδιασμό αντικειμένων μέσω γραμμών κώδικα και μαθηματικών συναρτήσεων. Πρόκειται για τη διαδικασία όπου ο μαθητής μαθαίνει βασικές προσθέσεις και αφαιρέσεις όγκων με μαθηματικές πράξεις γράφοντας κώδικα. Έχουμε λοιπόν σαν αποτέλεσμα, όχι μόνο την ενδυνάμωση της χρήσης υπολογιστή αλλά και την καλύτερη κατανόηση των μαθηματικών και του χώρου.

  1. Γεωγραφία και Ιστορία

Οι μαθητές του ΕΠΑΛ μπορούν να κατανοούν τον τρόπο οικοδόμησης ιστορικών κτιρίων, να διακρίνουν τα διάφορα αρχιτεκτονικά στυλ και να σχεδιάζουν ακολουθώντας τα στυλ αυτά ακόμη και να εκτυπώνουν το χάρτη μιας Ρωμαϊκής πόλης για παράδειγμα. Χάρη στο 3D Printing, οι μαθητές μπορούν επίσης να εκτυπώνουν παλαιά εκθέματα και να μελετούν την χρήση τους. Στην Γεωγραφία, μπορούν να δημιουργούν μοντέλα διαφόρων τύπων εδαφών και να τα εκτυπώνουν.

  1. Καλλιτεχνικά

Με τη χρήση ενός 3D printer, οι μαθητές/ σπουδαστές μπορούν άμεσα και γρήγορα να παρουσιάζουν τα σχέδιά τους σαν αληθινά αντικείμενα. Με παρόμοιο τρόπο, το 3D printing διευκολύνει τη δημιουργία εργαλείων ή άλλων επιπρόσθετων εξαρτημάτων χρήσιμα στη γλυπτική για παράδειγμα.

  1. Μάθημα Σχεδίου, Τεχνολογίας και Μηχανικής

Μέσω του 3D printing, οι μαθητές/ σπουδαστές είναι εφικτό να σχεδιάσουν και να εκτυπώσουν διαφόρους τύπους μηχανικών σχεδίων και ανταλλακτικών. Δεδομένης της εξοικείωσής τους με τα στάδια της σχεδίασης (προγραμματισμός, σχέδιο, χτίσιμο και αξιολόγηση), μπορούν πλέον να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να διευκολύνουν τη διαδικασία χτισίματος. Χάρη σε αυτό, μπορούν να ξοδέψουν παραπάνω χρόνο στη σχεδίαση και αξιολόγηση προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ποιοτικά καλύτερο προϊόν. Με το 3D printing μπορούν επίσης να ανακτήσουν και να δημιουργήσουν παλιά μικρές συσκευές (gadgets) στα διάφορα επαγγελματικά λύκεια/ ΙΕΚ/ ΚΔΒΜ, με τη χρήση της τρισδιάστατης εκτύπωσης ρομπότ, καταπελτών ή ακόμη και ηλιακών ή αυτοκινήτων υδρογόνου.

  1. Μάθημα Φυσικής και Βιολογίας

Στο μάθημα της Φυσικής, το 3D Printing χρησιμοποιείται για την παρουσίαση επιστημονικών πειραμάτων ή την εκτύπωση πολυσύνθετων μορφών σχετιζόμενων με επιστημονικές έννοιες. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι μαθητές/ σπουδαστές ξεκινούν τη δημιουργία από το μηδέν. Σε κάποιες άλλες, χρησιμοποιούνται σχέδια από “βιβλιοθήκες” σχεδίων όπως είναι το ‘Thingiverse’. Δύο από τα παραδείγματα αυτά είναι η αλυσίδα DNA ή η ελικοειδής λεπίδα Pelton. Είναι δυνατή η εκτύπωση μορίων, ματιών, κυττάρων, κυμάτων ημιτονίων ή ανταλλακτικών για πυραύλους και drones.

  1. Μαθηματικά

Η ενασχόληση των μαθητών/ σπουδαστών με το 3D printing στο μάθημα των μαθηματικών, τους βοηθά να αναπτύξουν τις ικανότητες αντίληψης του χώρου. Το Πυθαγόρειο θεώρημα ή άλλα τριγωνομετρικά θεωρήματα γίνονται πιο ελκυστικά μέσω της χρήσης τρισδιάστατων σχεδιασμένων και εκτυπωμένων αντικειμένων. Σε πιο εξειδικευμένα μαθήματα, το γραφιστικό αποτέλεσμα ποικίλων εξισώσεων σειράς n-Th μπορεί να εκτυπωθεί ώστε να μελετηθεί πως η μεταβολή της παραμέτρου της ισότητας μπορεί να επηρεάσει το τρισδιάστατο αποτέλεσμα

  1. Τέχνη

Το 3D Printing σε κάθε μορφή Τέχνης: Η τρισδιάστατη εκτύπωση έχει πραγματικά αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο της τέχνης. Και με τον όρο “τέχνη” εννοούμε ό,τι σχετίζεται με τη δημιουργία. Από την αρχιτεκτονική μέχρι το χορό, τη μουσική και το animation. Από τη γλυπτική μέχρι τη μόδα και το μοντελισμό. Σε καθένα από τα παραπάνω παρακλάδια, το 3D Printing δίνει στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να αλλάξει αυτό που έχει δημιουργήσει μέχρι και να «επέμβει» σε γνωστά έργα παγκοσμίως διάσημων καλλιτεχνών.

  1. Αρχιτεκτονική / Μηχανική / Κατασκευές

Η τρισδιάστατη εκτύπωση είναι τώρα πιο προσβάσιμη στους αρχιτέκτονες, δίνοντάς τους την ευκαιρία να τυπώσουν σε λευκά και χρωματιστά μοντέλα, μικρές ή μεγάλες μακέτες. Η αρχιτεκτονική απεικόνιση και ο σχηματικός συνδυασμός γίνονται τώρα πιο εύκολα και με πιο χαμηλό κόστος.

Η τρισδιάστατη εκτύπωση μειώνει το χρόνο εργασίας και κατασκευής, αυξάνει την καινοτομία, περιορίζοντας το κόστος και τελικά κερδίζει στον ανταγωνισμό.

Στόχος του προγράμματος "3DPrintersinVET" είναι η εισαγωγή και η χρήση των τρισδιάστατων εκτυπωτών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ελλάδα.Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, η κοινοπραξία του σχεδίου θα διερευνήσει το status quo σχετικά με τις δομές κατάρτισης σε διάφορες χώρες της ΕΕ και θα αναπτύξει ένα ιδιαίτερα καινοτόμο, διεθνώς ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την χρήση των τρισδιάστατων εκτυπωτών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Το πρόγραμμα θα αφορά την εκπαίδευση καθηγητών που εργάζονται σε ΕΠΑΛ και την εκπαίδευση εκπαιδευτών που εργάζονται σε ΙΕΚ και ΚΔΒΜ. Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της επάρκειας των υφιστάμενων πρακτικών κατάρτισης στον τομέα και η προώθηση της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών της ΕΕΚ στη χρήση των τρισδιάστατων εκτυπωτών σε διάφορα μαθήματα που διδάσκονται σε ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και ΚΔΒΜ.

Τα καθήκοντα του έργου θα συγκεντρωθούν σε δραστηριότητες εργασίας:

(A1) Συντονισμός και διαχείριση έργου:Η δραστηριότητα αυτή θα προσφέρει αποτελεσματική διαχείριση και συντονισμό, εντοπίζοντας βασικά στοιχεία όπως ο προϋπολογισμός, η ποιότητα και το χρονοδιάγραμμα.

(Α2) Παρακολούθηση, αξιολόγηση και διάδοση:Στόχος της δραστηριότητας αυτής είναι η παρακολούθηση και η διασφάλιση της επιτυχούς υλοποίησης των στόχων του έργου και η διασφάλιση της ευρύτερης δυνατής διάδοσης των στόχων, των εργασιών και των αποτελεσμάτων.

(Α3) Αξιοποίηση αποτελεσμάτων:επικεντρώνεται στη δημιουργία των συνθηκών για την επιτυχή εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων του έργου, τόσο κατά τη διάρκεια του έργου όσο και μετά την ολοκλήρωση του έργου.

(A4) Έρευνα για τις δεξιότητες εκτύπωσης 3Dγια εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς στην ΕΕΚ: Το καθήκον αυτό θα καθορίσει ποιες δεξιότητες είναι απαραίτητες για τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευτικούς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (ΕΕΚ) στην εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης σε χώρες κοινοπραξίας.

(A5) Ανάπτυξη προγράμματος σπουδών:Το πρόγραμμα θα διερευνήσει τα υπάρχοντα προγράμματα κατάρτισης που προσφέρονται στους καθηγητές και εκπαιδευτικούς στις χώρες εταίρους για την απόκτηση ικανοτήτων εκτύπωσης 3D.Στη συνέχεια, οι εταίροι της κοινοπραξίας θα σχεδιάσουν ένα βελτιωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο στην έρευνα της δραστηριότητας εργασίας Α4, με αποτέλεσμα ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα σπουδών εντατικής κατάρτισης προσαρμοσμένο στις ικανότητες εκτύπωσης 3Dγια εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς στην ΕΕΚ.

(A6) Ανάπτυξη διδακτικού υλικού πολυμέσων:Η δραστηριότητα αυτή θα δημιουργήσει ένα σύνολο εκπαιδευτικών υλικών που οργανώνονται γύρω από θέματα. Τα υλικά θα διαρθρωθούν κυρίως για χρήση στα πιλοτικά σεμινάρια "Εκπαίδευση εκπαιδευτών" και ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, τον πολιτισμό και τις τάσεις κάθε συμμετέχουσας χώρας.

(Α7) Εργαλεία και Εφαρμογές ΤΠΕ:Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι η παροχή του πλαισίου των ΤΠΕ του έργου και της πιλοτικής πορείας. Ο επικεφαλής της δραστηριότητας θα κατασκευάσει ένα εύχρηστο σύστημα ΤΠΕ χρησιμοποιώντας το Moodle, ένα πακέτο εργαλείων διαχείρισης διαδικτυακών μαθημάτων και επικοινωνίας, για τη στήριξη τόσο των πτυχών του έργου όσο και της διαχείρισης της ποιότητας του έργου και των πτυχών της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης του μαθήματος. Παρόλο που αυτό το πακέτο ITCπροορίζεται πρωτίστως ως μέσο επίτευξης ορισμένων συγκεκριμένων καθηκόντων που σχετίζονται με το έργο, αντιπροσωπεύει επίσης ένα από τα κύρια αποτελέσματα του έργου, επειδή η πλατφόρμα επικοινωνίας με βάση το Moodleπου αναπτύχθηκε για το σκοπό αυτό θα έχει εφαρμογές που ξεπερνούν τα όρια αυτού του ενός έργου. Χρησιμοποιείται για την παράταση της διάρκειας ζωής του έργου πέραν της περιόδου χορήγησης, καθώς και για άλλα έργα παρόμοιου τύπου. Αυτό που θέλουμε, εν ολίγοις, είναι να αναπτύξουμε ένα μοντέλο διαχείρισης έργων και κατάρτισης με τη βοήθεια τεχνολογίας.

(A8) Προσλήψεις, υλοποίηση και παρακολούθηση της κατάρτισης των πιλοτικών σεμιναρίων εκπαιδευτών:Η δραστηριότητα αυτή θα πραγματοποιήσει εθνικά πιλοτικά μαθήματα σε κάθε μία από τις 5 χώρες της κοινοπραξίας χρησιμοποιώντας το αναλυτικό πρόγραμμα και τα εκπαιδευτικά υλικά που αναπτύχθηκαν στα Α5 και Α6 στην εθνική γλώσσα κάθε συμμετέχοντος χώρα, με 8 συμμετέχοντες ανά χώρα.

Εταίροι του σχεδίου:

Α/Α

LEGAL NAME

ACRONYM

ΧΩΡΑ

1

EUROPEAN EDUCATION & LEARNING INSTITUTE

EELI

Ελλάδα

2

KARLSRUHER INSTITUT FUER TECHNOLOGIE

KIT

Γερμανία

3

CENTRO INTERNAZIONAL PER LA PROMOZIONE DELL’ EDUCAZIONE E LOSVILUPPO ASSOCIAZIONE

CEIPES

Ιταλία

4

Escola Tecnica de Imagem e Comunicacao Aplicada

ETIC

Πορτογαλία

5

UNIVERSITA TELEMATICA INTERNAZIONALE- UNINETTUNO

UNINETTUNO

Ιταλία

6

WYZSZA SZKOLA EKONOMII I INNOWACJI W LUBLINIE

WSEI

Πολωνία

7

INERCIA DIGITAL SL

INERCIA

Ισπανία